استاندارد ACEA

استاندارد ACEA مربوط به انجمن سازندگان خودرو اروپا است که در سال 1996 جایگزین استاندارد سازندگان خودروی بازار مشترک اروپا CCMC شد.

استاندارد ACEA مخفف Association des Constructeurs Europeens de l’Automobile (انجمن تولیدکنندگان موتور اروپا) است.استاندارد ACEA مشخصات روغن موتور را براساس سختگیرانه ترین روش های آزمایش اروپا تهیه می کند. بنابراین مشخصات ACEA بزرگترین مخرج مشترک الزامات تولید کنندگان خودرویی اروپایی به روغن موتور را نشان می دهد. هم اکنون این استاندارد در کنار استانداردهای API از اهمیت بالایی برخوردار است.

اعضای کنونی استاندارد ACEA شرکت های : بی ام و،فولکس واگن روور ، جنرال موتورز ، فورد ، مرسدس بنز ، وولو ، پورشه ، رولزرویس ، فیات ، رنو ، لیلاندداف مان و اسکانیا میباشند.

این مشخصات به بخش های A ، B و C تقسیم می شوند. بخش E منحصراً برای کامیون ها وجود دارد. آنها با اعداد تکمیل می شوند و بنابراین بیشتر متفاوت می شوند.

  • بخش A – الزامات موتورهای بنزینی اتومبیل سواری را توصیف می کند.
  • بخش B – الزامات مورد نیاز موتورهای دیزلی را در اتومبیل های سواری ، وانت ها و ون ها را توصیف می کند.
  • بخش C – وسایل نقلیه مجهز به پیشرفته ترین سیستم های پس از تصفیه اگزوز (مانند فیلترهای ذرات دیزل) برای جلوگیری از گرفتگی فیلترهای ذرات دیزل به روغن موتور مخصوصی نیاز دارند. بسته به نسبت مجاز مواد سازنده خاکستر ، سولفاته ، فسفر و گوگرد ، روغن های مناسب به روغن های SAPS Low و Mid تقسیم می شوند و طبق مشخصات ACEA C طبقه بندی می شوند.
  • بخش E – الزامات مورد نیاز موتورهای دیزلی برای کامیون ها را توصیف می کند.

روغن موتور برای اتومبیل های سواری همیشه به عنوان ترکیبی از موتورهای بنزینی و دیزلی مشخص می شود (به عنوان مثال ACEA A3 / B3). عدد بعد از حروف تفاوت عملکرد روغن موتور را توصیف می کند. تعداد بالاتر نیز نیازهای بالاتر را برآورده می کنند. در جدول زیر همه مشخصات ACEA را که هنوز برای شما معتبر است خلاصه کرده ایم.

استاندارد ACEA حوزه کاربردی
A3/B3 ویسکوزیته HTHS m 3.5 میلی آمپر، تلفات تبخیر کمتر ، تمیزی بالای پیستون و پایداری اکسیداسیون
A3/B4 ویسکوزیته HTHS ≥ 3.5 میلی آمپر، نیازهای موتورهای دیزلی تزریق مستقیم را برآورده می کند
A5/B5 ویسکوزیته HTHS از 2.9-3.5 میلی آمپر ، سایر استانداردها با A3 / B4 مطابقت دارند
C1 SAPS کم ، خاکستر سولفاته حداکثر. 0.5، ، HTHS 9 2.9 میلی آمپر
C2 متوسط SAPS ، حداکثر محتوای خاکستر سولفاته شده. 0.8، ، HTHS 9 2.9 میلی آمپر
C3 متوسط SAPS ، حداکثر محتوای خاکستر سولفاته شده. 0.8، ، HTHS ≥ 3.5 میلی آمپر
C4 SAPS کم ، خاکستر سولفاته حداکثر. 0.5، ، HTHS ≥ 3.5 میلی آمپر
C5 متوسط SAPS ، حداکثر محتوای خاکستر سولفاته شده. 0.8٪ ، HTHS ≥ 2.6 <2.9 میلی آمپر
E4 بر اساس MB 228.5 ، فواصل طولانی تغییر روغن ، مناسب برای موتورهای EURO III
E6 توصیه شده برای موتورهای EGR و موتورهای SCR NOX با فیلتر ذرات دیزل در ترکیب با سوخت بدون گوگرد ، خاکستر سولفات ≤ 1، ، منقضی می شود 2022
E7 برای موتورهای EGR و موتورهای SCR NOX بدون فیلتر ذرات دیزل ، محتوای خاکستر سولفات ≤ 2 ed توصیه می شود
E8 جایگزین ACEA E6 ، UHPD (دیزل با عملکرد فوق العاده بالا) ، SAPS کم ، برای DPF ،میلی آمپر HTHS m 3.5
E9 توصیه شده برای انواع موتورهای EGR و موتورهای SCR NOX با / بدون فیلتر ذرات دیزل در ترکیب با سوخت بدون گوگرد ، محتوای خاکستر سولفات ≤ 1، ، منقضی می شود 2022
E11 جایگزین ACEA E9 ، SHPD (دیزل با عملکرد فوق العاده بالا) ، Mid SAPS ، برای DPF ، میلی آمپرHTHS ،5 3،5

منبع: Addinol


مطالب پیشنهادی :

استاندارد SAE ، مالتی‌ گرید و مونوگرید چیست؟

استاندارد JASO

سنتتیک و نیمه سنتتیک چیست؟

ویسکوزیته یا گرانروی چیست؟