گرانروی ، ویسکوزیته یا لزجت چیست؟ شاید این اصطلاحات به گوش شما خورده باشد و معنی آن ها را ندانید. در ادامه با ما همراه شوید تا با این اصطلاحات بیشتر آشنا شوید.

ویسکوزیته یا گرانروی چیست؟

گرانروی که با نام‌ های متداول دیگری مانند ویسکوزیته یا لزجت شناخته می‌ شود ، یکی از مهمترین شاخصه ‌های روغن ‌های موتور به شمار میرود. ویسکوزیته  یا گرانروی را میتوان مقاومت سیال ( مایع ) در برابر حرکت تعریف کرد.

برای درک کردن بهتر ویسکوزیته از مثال آب و عسل استفاده میکنیم. آب سیالی است که به راحتی جاری می ‌شود، در‌حالی‌ که عسل به سختی جاری شده و حرکت می ‌کند؛ از این‌ رو عسل نسبت به آب از گرانروی بیشتری برخوردار است و می‌توان گفت که عسل ویسکوزیته بیشتری دارد. گرانروی در مایعات به دلیل نیروی جاذبه‌ ی بین مولکول ها پدید می ‌آید.

در نظر داشته باشید که نیروی بین مولکولی در اثر تغییرات دما دستخوش تغییر می‌ شود. به طور کلی میتوان گفت گرانروی مایعات با دما رابطه ‌ی عکس داشته و هرچه دما بالاتر رود میزان گرانروی کاهش می ‌یابد و در اصطلاح مایع شل ‌تر می‌ شود و هرچه دما کاهش یابد میزان گرانروی افزایش می یابد یا به اصطلاح مایع سفت تر می شود. گرانروی روغن ، اصلی است که در انتخاب یک روغن موتور باید به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.

ویسکوزیته چیست؟

با استارت خوردن خودرو قطعات موتور شروع به حرکت می‌ کنند و در این هنگام است که روغن باید به سرعت کار روانکاری را آغاز کند؛ در غیر این صورت آسیب‌های جدی به موتور وارد خواهد شد. اما در صورتی که روغن در اثر دمای پایین محیط، دچار افزایش ویسکوزیته شود نمی ‌تواند به سرعت حرکت کرده و قطعات متحرک را روانکاری کند؛ از سویی دیگر دمای بالای محیط نیز موجب کاهش ویسکوزیته شده و عملکرد روغن را با مشکل رو‌به‌رو می ‌کند و روغن نمی‌تواند به خوبی قطعات را پوشش دهد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی که در هنگام روشن شدن خودرو روی می ‌دهد میزان ویسکوزیته روغن را روی بسته بندی محصول درج می ‌کنند. شرایط درج این عدد به دو شکل کلی انجام می‌شود که دانستن آن خالی از لطف نیست و کمک زیادی به انتخاب روغن موتور مناسب خواهد کرد.

در ادامه شمارا به خواندن مقاله ی API روغن چیست؟ دعوت میکنم.