روغن موتور را می توان در سه گروه کلی سنتتیک ( Synthetic ) ، نیمه سنتتیک ( Semi-synthetic ) و روغن معدنی ( Mineral ) تقسیم کرد. اما هر یک از این روغن ها چه خصوصیاتی دارند ؟ با ما همراه شوید.

سنتتیک ( Synthetic )

روغن موتورهای سنتتیک یا مصنوعی فرآیند مهندسی شیمیایی را طی کرده و در آزمایشگاه ها تولید می شوند. ابتدا این محصولات برای موتورهای جت مورد استفاده قرار می ‌گرفتند اما با گذشت زمان و به دلیل برخورداری از مزایای زیادی که نسبت به روغن‌ های معدنی داشتند، جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند و به عنوان روغن موتور خودرو هم مورد استفاده قرار گرفتند.

شکل مولکول های روغن موتور مصنوعی یا سنتتیک یکنواخت است. روغن های Synthetic دارای ناخالصی کم تری میباشند و خصوصیات بهتری نسبت به دیگر روغن ها دارند.

سنتتیک و نیمه سنتتیک

روغن های Synthetic دارای درجه حرارت فوق العاده شدیدی میباشند. همچنین مواد افزودنی که در این روغن ها وجود دارد باعث می شود این روغن ها عملکرد بالایی از خود نشان دهند.

مزایای روغن سنتتیک:
  • طول عمر بالا
  • عملکرد مناسب
  • کاهش مصرف سوخت
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون
  • جلوگیری از خوردگی
  • غیر سمی بودن

نیمه سنتتیک ( Semi-synthetic )

روغن های نیمه سنتتیک یا مصنوعی ترکیبی از روغن های معدنی و Synthetic میباشند. این روغن ها کیفیت بالاتری نسبت به روغن های معدنی دارند. از خصوصیات مهم روغن های Semi-synthetic میتوان به مقاومت بالای آن ها در برابر اکسیداسیون اشاره کرد. از این روغن ها بیشتر در وانت ها و خودروهای SUV  استفاده می شود.

در نظر داشته باشید روغن های نیمه سنتتیک قیمت کم تری نسبت به روغن های سنتتیک دارند.

روغن معدنی ( Mineral )

روغن های معدنی از ساده ترین روغن موتورها محسوب می شوند. این روغن ها افزودنی خاصی ندارند و بر پایه نفت خام تولید میشوند. روغن معدنی برای موتورهایی که دارای طراحی ساده ای هستند و رانندگانی که سبک رانندگی منظمی دارند توصیه میشود.

اما نکاتی که مهم که درباره ی روغن موتور باید بدانید:
  1. نوع روغن موتور را باید با توجه به دفترچه ‌ی راهنمای خودرو یا برچسب محفظه‌ی موتور انتخاب نمود.
  2. از افزودنی‌ها برای روغن موتور استفاده نکنید مگر اینکه از سازگاری کامل آن با روغن موتور اطمینان داشته باشید.
  3. به هیچ عنوان از روغنی که بیش از سه سال از تاریخ تولید آن می گذرد استفاده نکنید.
  4. درصورتی ‌که روغن موتور سیاه نشود نشانه‌ی مرغوبیت آن نیست ( بلکه عدم قابلیت آن در جذب ذرات و آلودگی‌ها را نشان می ‌دهد و بهتر است عوض شود.)
  5. به هیچ وجه از ترکیب چند روغن موتور باهم استفاده نکید.
  6. در انتخاب روغن موتور باید شرایط آب ‌و هوایی را حتما مد نظر قرار داد.
  7. پس از روشن کردن خودرو، بلافاصله حرکت نکنید. 20 الی 30 ثانیه باید به روغن موتور جهت روانکاری ( همان گرم شدن خودرو ) فرصت بدهید.

مطالب پیشنهادی:

ویسکوزیته یا گرانروی چیست؟

API روغن چیست؟

منبع: Pennzoill